Wiadomą rzeczą jest, iż kiedy gramy na
fortepianie, płynność koordynacyjna naszych ruchów rąk nie powinna
być mniejsza od płynności ruchów wykonywanych podczas np. gry w
piłkę czy podczas pisania na klawiaturze komputerowej, jednak na
naszą grę na instrumencie nie wpływa też sama technika gry
ale także nasze rozumienie muzyki, słuch muzyczny, poczucie rytmu,
pragnienie słuchania i tworzenia.
Aby zachęcić oraz stworzyć dobre podłoże do
nauki gry dziecko powinno po prostu obcować z muzyką od najmłodszych
lat. Naukowcy dowodzą, iż dzidziuś słyszy głos mamy już w brzuszku i
dlatego po urodzeniu rozpoznaje jej nie tylko zapach ale i głos. Na
początku śpiewamy, później gramy. Rozpoczęcie nauki gry na
instrumencie powinno zaczynać się od umuzykalniania poprzez śpiew,
taniec i grę na instrumentach najpierw perkusyjnych, następnie
melodycznych ale nie musi to być taka kolejność jeśli dziecko widzi
instrument i potrzebuje już grać. Może zacząć uczyć się grać już w
wieku 3-ch lat a nawet wcześniej.
Dobrze aby nauka gry na fortepianie trwała w
zabawie, choć oczywiście wszystko zależy od okoliczności,
intensywności potrzeb oraz dojrzałości kształconego. Poza zabawą
jest to także ciężka praca trwania w systematyczności ćwiczeń oraz
organizacji rodzica. Aby dać możliwość pokochania muzyki, dom jednak musi „śpiewać i
grać”. Wspólne zabawy z muzyką i rozpieszczanie jej pięknymi
dźwiękami, pozwolą wzrastać wokół niej i wyzwolić pasję, dzięki
której Twoje dziecko będzie mogło rozwijać swój talent z radością,
satysfakcją i z zaangażowaniem. Aby plan ćwiczeń był zawsze dobrze
zorganizowany, dobrze jest wyznaczyć taki indywidualny tylko dla
Twojego dziecka oraz dla Ciebie jeśli dziecko potrzebuje jeszcze
uwagi rodzica podczas ćwiczeń. Wówczas sprzyja nam
koncentracja i spokój. Dla młodszych dzieci, także pomocną stroną jest ustalony program pracy oraz
plan, który pozwoli utrwalać tematy z zajęć i oczekiwać ponownego,
ustalonego czasu. Bardzo małe dzieci muszą bawić się z nami. Kiedy my bawimy się
muzyką, nasze dzieci po prostu chcą dołączyć. To duża radość, gdy
nasze dzieci zaczynają pragnąć tego co dla nich przygotowujemy:
kształcenie wrażliwości na muzykę, bycie bliżej niej, słuchanie i
możliwość tworzenia jej.
... dlatego też treści programowe uzależnione są
od indywidualnych potrzeb oraz wieku ucznia.
Ważnym czynnikiem w kształceniu
jest początkowa praca nad ułożeniem rączki na klawiaturze, a
następnie praca nad techniką gry poprzez ćwiczenia palców. Z
techniką gry na instrumencie łączy się nastrój,
interpretacja, kreatywność, improwizacja. Koordynacja pracy rąk
powinna być zrozumiała już dla młodego początkującego pianisty w
prosty sposób tak jak np. dla tańczącego, czy grającego po prostu w
piłkę.
Ważne jest
aby wiedzieć w jaki sposób koordynować pracę naszych mięśni tych
silniejszych, nie nadużywać układu mięśniowego oraz w dobry sposób
wykorzystywać go w obrębie aparatu wykonawczego.
Dlatego mamy za zadanie
przyswoić sobie
najbardziej naturalny i odpowiedni sposób gry na fortepianie.
... np. nie grac jednym palcem.... nie machać
nadgarstkiem podczas gry.... nie opierać ręki pod klawiszami ...
itp :) ponieważ podczas późniejszych szybkich przebiegów palcowych na
klawiaturze moglibyśmy np. nie nadążyć wówczas z naszymi myślami i
palcami :)
Oto
w skrócie ogólny zarys programowy:
W pierwszym etapie kształcenia po
wstępnym zapoznaniu z budowa, ogólnym działaniem instrumentu
wykonawczego omówieniu roli aparatu wykonawczego w grze na
fortepianie jakim są palce, dłonie, nadgarstki, przedramię, ramię i
całe ciało, doskonalimy „wzięcie” dźwięku. Uczymy się grać łącząc
dźwięki, uderzając potarto i staccato. Uczymy się nazw
solmizacyjnych i literowych. Czytamy nuty w kluczu wiolinowym i
basowym, poznajemy metrum oraz wartości nut tj. ćwierćnuty, półnuty,
półnuty z kropką, ósemki, całe nuty oraz odpowiednie wartości pauz.
Kształcimy biegłość palcową poprzez rozwijanie niezależności obu
rak, siły i ruchliwości wszystkich palców. Uwrażliwiamy na dynamikę
mezzoforte - piano, oraz próbujemy rozróżniać melodię od
akompaniamentu.
Dzięki gamom i pasażom, rozwijamy
poczucie tonalne, utrwalamy tonacje, wyrabiamy sprawność wszystkich
palców, wyrównujemy siłę brzmienia poszczególnych palców, uczymy
przesuwania ręki po klawiaturze w prawo i w lewo bez zbytecznych
wstrząsów i naprężeń, rozwijamy niezależność rąk i palców, oraz
wykorzystujemy różne problemy rytmiczne i artykulacyjne.
Najpiękniejsze utwory natomiast pozwalają na emocjonalne przeżycia.
W następnych
etapach kształcenia w grze na fortepianie, sukcesywnie doskonalimy
m.in. umiejętności atakowania i kończenia dźwięku legato, potarto i
staccato prawą oraz lewa ręką, a także oburącz w niezależności rąk.
Wprowadzamy
połączenia frazowania z lewej do prawej ręki i odwrotnie oraz
uwrażliwienie na dźwięk w różnych formach. Doskonalimy umiejętności
operowania dynamiką oraz wprowadzamy zagadnienia crescenda i
diminuenda. W metrum rozszerzamy wartości do szesnastkowych grup
rytmicznych oraz bardziej zróżnicowanych.
W agogice, utrwalamy i
uwrażliwiamy tempo powolne i umiarkowane. Powoli staramy się
zwiększać siłę i ruchliwość związanych z podkładaniem palców i
przekładaniem palców. Rozszerzamy grę z zakresu opanowania gry na
czarnych klawiszach oraz poruszamy się w dźwiękach oktawy wielkiej i
trzykreślnej.
W następnych etapach kształcenia
wprowadzamy ciągłość dwudźwięków w prawej ręce, powoli poszerzamy
zakres zagadnień związanych z chromatyką tj. znakami przykluczowymi
i przygodnymi. doskonalimy m.in. technikę frazowania i artykulacji w
niezależności rąk, uwrażliwienie na siłę dynamiki w różnych stylach
muzyki, zróżnicowanie grup rytmicznych w taktach ósemkowych,
szesnastkowych, dwudzielnych i trzydzielnych, biegłość palcową obu
rąk ze szczególnym naciskiem na usamodzielnienie czwartego i piątego
palca oraz polepszenie orientacji poprzez skoki na większe
odległości i nietypowe układy dźwięków. W gamach, pasażach i
kadencjach, gramy w tonacjach durowych krzyżykowych, sukcesywnie w
następnych etapach przechodzimy do innych. Przez cały okres
kształcenia dopracowujemy czytanie nut w kluczach wiolinowym i
basowym ze stałym zwiększaniem swobody w grze w tonacjach
zawierających większą liczbę znaków krzyżykowych
Ważna jest praca
nad umiejętnością własnej interpretacji utworów i rozwój inwencji
twórczych, które wykształcamy poprzez improwizację i kompozycję.
Nacisk kładzie się także na inne formy kształcenia artystycznego
które umieszczone są w programie kształcenia gry na fortepianie tj.
emisję głosu i śpiew, teorię muzyki, prace w zespołach oraz występy
artystyczne w celu poszerzenia zdobytej wiedzy, spotkań z innymi
instrumentalistami czy wokalistami, podzielenia się doświadczeniami,
sprawdzenia siebie, wykształcania umiejętności współpracy czy
uatrakcyjnienia przygotowanego tematu do realizacji. Zajęcia i tym
podobne spotkania odbywają się w ramach godzin rocznego kursu
kształcenia.
Studio Artystyczne Syjud Lekcje gry na
fortepianie
Wybrane z albumów Barbary Syjud-Kwaśniewskiej
Podczas nauki młodszych dzieci program
jest realizowany w wolniejszym tempie, jednak wzbogacony
zabawami oraz współpracą ze strony rodziców daje wiele możliwości i
zachęty dla dziecka do tego aby także iść szybko do przodu:
WARSZTAT MŁODEGO PIANISTY
- zabawy paluszkowe
- Zabawy plastyczne i słuchowe ułatwiające
poznawanie nut
- Zabawy kształtujące technikę gry, frazowanie,
artykulację, rytmikę i tempo poprzez słuchanie.
PRACA SŁUCHOWO-MUZCZNA
-Zabawy słuchowo muzyczne poprzez wybór
odpowiednich utworów.
-Zabawa z akompaniamentem fortepianowym,
kształtowanie umiejętności słuchania i improwizacji (na głosy) na
żywo i z playbackiem.
- słuchanie, granie i śpiewanie utworów w stylach muzycznych: klasyka, pop,
jazz,
-Zabawy słuchowe z głosem i fortepianem -
intonowanie.
PRACA MUZCZN0-RUCHOWA
-Kształcenie poczucia rytmu poprzez
wyklaskiwanie, grę w rytmach, interpretację utworów.
PRAKTYKA SCENICZNA i STUDYJNA
-Śpiew z mikrofonem, zabawy ruchowe i taneczne.
-Zajęcia w studio nagrań
-"Poważny Artysta" Możliwość przygotowania do koncertu.
Dla najmłodszych dzieci więcej zabaw:
Tematy pracy
w zabawie:
* słuchanie dźwięków i rozpoznawanie ich,
* improwizacje na klawiaturze
* gra na 4-ręce z instruktorem
* czytanie bajki o nazwach nut,
* rozpoznawanie nutek na klawiaturze - czytanie nut
poprzez zabawę
* układanie karteczek wg kolejności dźwięków w
gamie,
* memory z nazwami nut,
* zabawy z myszką na czarnych i białych klawiszach
* zabawa w kompozytora lub inne.
Wszystkie zabawy służą temu aby
rozbudzać zainteresowanie, zachęcać do pracy i ćwiczeń, uzyskać
warsztat i po czasie:
* rozróżniać dźwięki na klawiaturze
* płynnie i śmiało uderzyć w klawisz
* wyszukać melodię na fortepianie
* powiedzieć "imię" nutki znajdującej się na
pięciolinii i klawiaturze i czytać nuty
* zaakompaniować na fortepianie do śpiewu lub
innego instrumentu
Poprzez zajęcia gry na instrumencie dziecko
szybko nabiera muzycznej wrażliwości. Muzyka działa jak balsam bez
względu na wiek kiedy słuchamy i jeszcze mocniej gdy jesteśmy
muzycznie aktywni. Bezpośredni kontakt z pięknymi dźwiękami
wykształca większe rozumienie jej, łączy zespół muzyczny i pozwala
mieć na muzykę wpływ. Tutaj zawsze odnosi się sukces.
Zajęcia przygotowane są tak aby dziecko bawiło
się i czerpało radość z sukcesów muzykowania. Polecam od lat 3 a
nawet wcześniej.
Pracy
mogą towarzyszyć kierujące linki lub nagrania zabierane do domu.
Mogą to być zabawne piosenki o treści
wspierającej program, wierszyki czy utwory do zagrania lub
akompaniamenty fortepianowe, utwory z muzyką klasyczną i różne
ćwiczenia słuchowe w zależności od wieku czy danego celu jaki chcemy
osiągnąć (ustalonego programu). Niektóre z nich mogą być częściej
słuchane np. w konkretnym ustalonym czasie jako przygotowanie do
dalszej pracy:
między zabawą, śniadaniem lub przed kolacją... jako powtórzenie albo
osłuchanie.
Uczymy się słuchać. Słuchamy ponieważ: np. chcemy
zapamiętać melodię, rytm, akcenty, frazowanie lub interpretację
dobrego wykonania.
PO UKOŃCZENIU ROCZNEGO ETAPU KZTAŁCENIA MOŻLIWOŚĆ
UZYSKANIA:
01 lutego to już ostatnie dni noworocznego
kolędowania. Tym właśnie akcentem zapraszamy na
nasze występy wokalne i instrumentalne:
RYTMIKA 2019/2020
Okres przedszkolny to czas
kształtowania się poczucia rytmu, czystego śpiewu i ogólnej
muzykalności. To proces w otrzymywaniu pięknego głosu i zręczności
taktu. Naukowcy mówią, iż rodzimy się z talentem w możliwościach
100%. Taki też procent talentu możemy utrzymać rozwijając go.
Nauka gry na
fortepianie z bohaterami Pięciodróżki
Zapraszam na naukę gry na fortepianie wg autorskiej metody z
bohaterami Pięciodróżki. To metoda dla dzieci lubiące klawisze,
naklejki, kolory i książeczki z zabawnymi nutkami na pięciolinii.
Nutki z Pięciodróżki, dodają skrzydeł podczas nauki muzykowania ze
słuchu w połączeniu z nutami, ponieważ każda nuta na pięciolinii
jest inna...
Odbył się KONCERT
UCZNIÓW Studia Artystycznego SYJUD for KIDS
Przybieżeli do Betlejem
pasterze i mędrcy aby przywitać i złożyć pokłon narodzonemu
Zbawicielowi ! i my także grając i śpiewając! Mali artyści od lat 1
do 10 ze Studia Artystycznego Syjud for Kids muzykowali Panu
Małemu! Uczniowie zagrali na instrumentach perkusyjnych, keyboardzie
i fortepianie, oraz zaśpiewali wspólnie lub solistycznie. Koncert
odbył się 15-go grudnia 2018 o godz. 16.30 w Klubie Literatury i Muzyki we
Wrocławiu.
Minął wrzesień.
Nauka śpiewu i gry na fortepianie rozpoczęła się na dobre, ale na
zajęcia można zapisać się także w ciągu roku szkolnego. Lubiącym
kolory, nowe kolorowe wydania autorskich materiałów nutowych z
bohaterami Pięciodróżki, dodają skrzydeł podczas nauki muzykowania z
nut, ponieważ każda z nuta na pięciolinii jest inna. Pozdrawiam tych
muzykujących i tych co lubią słuchać:) Zapraszam
Barbara Syjud-Kwaśniewska
Nowa oferta 2018/2019 * Zapisy na kursy stacjonarne
* Zapisy na lekcje oraz realizacje w
Studio Nagrań
W sobotę 16-go czerwca o godzinie 17.00 odbędzie się koncert uczniów
Studia Artystycznego Syjud. Wystąpią młodzi pasjonaci uczący się
muzyki. Będą śpiewać i grać na instrumentach, solo oraz w zespołach.
Wszystko po to aby cieszyć się wspólną zabawą muzykowania...
Czas szybko płynie i uczniowie już przygotowują
się do grudniowego koncertu, w którym wystąpią w świątecznym
nastroju. Podczas tego koncertu będziemy radośnie wyśpiewywać oraz
wygrywać pamiątkę narodzenia Pana Jezusa. Zaśpiewamy kolędy,
pastorałki oraz świątecznie nastrojone utwory.
W książeczce znajdą się takie kolędy jak Cicha noc,
Gdy śliczna Panna, Lulajże Jezuniu, Mędrcy wiata,
Jezus malusieńki a także Jingle Bells z tekstem
związanym z Bożym narodzeniem.
Nuty
rozpisane w kolorach, co sprzyja w początkach
czytania nut.
Okres przedszkolny to czas kształtowania się
poczucia rytmu, czystego śpiewu i ogólnej muzykalności.
To proces w otrzymywaniu pięknego głosu i zręczności taktu każdego
dnia więcej. W programie...
Karty pracy
"Nutki z Pięciodróżki" - Nowy sposób
nauki nut dla dzieci.
Każda
nutka ma swoje miejsce na pięciolinii, swoją osobowość oraz
przygody.
Autorska seria teczek pracy na CD z
nagraniami audio "Nutki z Pięciodróżki" do nauki gry na fortepianie,
śpiewu oraz nauki nut dla dzieci autorstwa
Barbary Syjud-Kwaśniewskiej dla instruktorów kształcących w grze na
instrumencie oraz
rodziców samodzielnie pracujących z dziećmi w domu. Nauka nut,
materiały dla uczących się gry na instrumentach klawiszowych, nuty
na flet, śpiew, piosenki edukacyjne ... )
1 lub 2-osobowe zajęcia prowadzone autorską
metodą SyjudKids z bohaterami Nutek z Pięciodrózki. Bohaterowie mają
swoje imiona zaczynające się od liter nazw dźwięków gamy.
Każdy z nich ma swoje miejsce na pięciolinii, oraz swój indywidualny
kolorowy wygląd.
Nuty z których dzieci korzystają podczas nauki gry na instrumencie,
to także
bohaterowie z Pięciodróżki, które nigdy nie są czarne jak tradycyjne
nuty „Jagódki”. Ta kolorowa chwila dla wieku dziecięcego, sprawia,
że dzieci z przyjemnością szybciej grają ćwiczenia techniczne na
dwie ręce a czytanie nut nie jest nudne.
Kształcenie słuchu z zasadami muzyki
Polecam ciekawe ćwiczenia kształcące słuch
muzyczny, prezentowane na wybranych naszych lekcjach kształcenia
słuchu z zasadami muzyki.
Dwujęzyczna publikacja posiada nagrania,
podkłady, nuty, tabulatury fletowe a także akordy do utworów. Na
płycie znajdują się materiały ćwiczeniowe na komputer i do
wydrukowania oraz nagrania mp3 do słuchania i grania na jeden lub
dwa flety (podkłady akompaniujące bez linii melodycznej oraz
podkłady instrumentalne z drugim fletem w tle).
Utworki oczywiście znalazły się na
tegorocznej czerwcowej płycie.
Aniela
Kloryga
uczy się grać na
fortepianie I rok. Prezentowany utwór, nagrany przez Anielę to:
Sonatina F-dur op. 214, nr 2 cz I.
Nadia Kloryga
uczy się grać na fortepianie
I rok. Uczęszcza do przedszkolnej zreówki. Z
przyjemnością prezentujemy utwory:
Utworek nutki a2
Utworki oczywiście znalazły się na
tegorocznej czerwcowej płycie.
"Nutki
z Pięciodróżki". Nowy sposób nauki nut dla dzieci. Każda
nutka ma swoje miejsce na pięciolinii, swoją osobowość
oraz przygody.
Autorska seria książek, książeczek i teczek pracy z nagraniami audio
"Nutki z Pięciodróżki" do nauki gry na fortepianie, śpiewu oraz nauki
nut dla dzieci autorstwa Barbary Syjud-Kwaśniewskiej dla instruktorów
kształcących w grze na instrumencie oraz rodziców samodzielnie
pracujących z dziećmi w domu
(Nauka nut, materiały dla uczących się gry na instrumentach
klawiszowych, nuty na flet, śpiew, piosenki edukacyjne ... )
Posłuchaj piosenki, zaśpiewaj, zagraj ze słuchu,
potem z nut. Książka zawiera materiały do nauki gry na
keyboardzie i fortepianie. Utwory na prawą rękę z
akordami oraz utwory na prawą i lewą rękę do gry na
fortepianie. Ponadto utwory z zapisem nutowym oraz
podkładami instrumentalnymi do śpiewu i gry. Ćwiczenia
do kształcenia słuchu i czytania nut.
Książka może służyć do samodzielnej pracy w nauce
gry na pianinie rodzica z dzieckiem lub instruktora z
uczniem. Jest tu dużo nagrań, kolorowych nut, w prosty
sposób wytłumaczonych pojęć muzycznych i materiałów do
nauki nut oraz gry na pianinie, fortepianie lub
keyboardzie w pierwszych przedszkolnych latach
kształcenia gry na fortepianie a także i późniejszych
szkolnych. Jeśli lubisz kolory oraz proste rozwiązania,
to ta książka jest w takim celu stworzona.
Flet- Bardzo miły, ciekawy i prosty
instrument. Nie jest duży, można wziąć na spotkanie zespołu
instrumentalnego, na ognisko, wycieczkę. Po prostu dobry towarzysz
na słoneczne lub pochmurne okazje :) Podczas zajęć kształcenia
słuchu mamy możliwość nauki gry na flecie prostym.
MP3
-
fragment piosenki
pt. "Piesek Aramisek" (aranżacja wokalno-instrumentalna i wstawka na
flecie prostym: Barbara Syjud-Kwaśniewska)
Zajęcia kształcenia słuchu dla uczących się
w kursach rocznych są bezpłatne.
Fortepianowo-wokalny
KONCERT KOLĘD
w wykonaniu
uczniów Studia Artystycznego Syjud for Kids odbył się w klubie
Muzyki i Literatury we Wrocławiu:
17 grudnia
godz. 13.30
Zapraszamy do obejrzenia nagrań z koncertu.
R E K
L A M A
Caffe
latte tylko dla rodziców a red latte,
dla
rodziców oraz dla dzieci. Zdrowie
w pysznym
nowoczesnym napoju.
Rozwijaj w dziecku
talenty, poszerzaj jego horyzonty myślowe i podaruj mu radość muzykowania
juz od najmłodszych lat ...